Ayipli maldan kim sorumludur?
Bir ürünün, daha sonra piyasaya daha iyi bir ürün sunulmuş olması, onun ayıplı olduğu anlamına gelmez. MADDE 6 – Ayıplı bir ürün, bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına ya da bir malın zarar görmesine sebep olursa, imalatçı/üretici, kusuru olup olmadığına bakılmaksızın, ortaya çıkan zarardan sorumludur.
Ayıplı mal durumunda ne yapılmalı?
Tüketici haklarını kullanmadan önce, satın aldığı ürünün ayıplı olduğunu 30 gün içinde satıcıya bildirmelidir. Bu eyleme hukuken “ayıp bildirimi” denir. Ayıp bildirimi resmi olmadığı için, ayıp bildirimi telefonla veya şahsen yapılabilir.
Ayıplı mal davası kime karşı açılır?
Tüketici ayrıca, ücretsiz onarım veya ürünün ayıpsız bir ürünle değiştirilmesi hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da ileri sürebilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı bu hakların yerine getirilmesinden birlikte sorumludur.
Satıcının ayıptan sorumluluğu şartları nelerdir?
Satıcının, sattığı maldaki ayıplardan sorumlu tutulabilmesi için, satılan malın alıcıya teslim edilmiş olması; alıcının satılan malı muayene etmesi (muayene) ve herhangi bir ayıp tespit ederse bunu satıcıya bildirmesi (ihbar) gerekir.
Malın ayıplı olduğuna kim karar verir?
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim gününde var sayılır. Malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir. Kusur olmasa bile satıcının sorumlu olduğu kabul edilir.
Ayıplı ürünü nereye şikayet edebilirim?
Bakanlığımız bünyesinde kurulan ‘Alo 175 Tüketici Danışma Hattı’ tüketicilerimizin sorunlarına çözüm sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildiği bir ‘çağrı merkezi’ işlevi görmektedir.
Aldığım ürün ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Ürün ayıplı ise tüketiciler, iade, ayıpsız bir ürünle değiştirme, ayıp oranında fiyat indirimi ve ürünün ücretsiz onarımını talep etme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir. Satıcı tüketicinin isteğine uymak zorundadır.
Satın aldığımız bir mal ayıplı çıkarsa ne gibi haklarımız vardır?
Burada tüketici aynı ürünü kusursuz olarak talep eder. Yani tüketici sahip olduğu ürünü satıcıya iade eder ve satıcı da aynı ürünün kusursuz versiyonunu satıcıya iade eder. Elbette tüketici satın aldığı aynı üründe bir kusur keşfederse, o ürün için de isteğe bağlı hakları saklı kalır.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
Diğer kanunlarda veya sözleşmede daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, maldaki ayıplardan doğan sorumluluk için zamanaşımı süresi, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa dahi, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıldır.
Malın ayıplı olduğu kaç gün içinde ihbar edilir?
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 23/1-c maddesine göre; teslim anında malın ayıplı olduğu açıkça belli ise alıcı, durumu iki gün içinde satıcıya bildirmek zorundadır.
Ayıplı mal mahkemesi ne kadar sürer?
Araç kusuru davası ne kadar sürer? Ancak dava açılmadan önce kusurların ön bulguları ve tespitleri zamanında ve usulüne uygun olarak yapılırsa davanın bir yılda veya en fazla 1,5 yılda tamamlanması mümkündür. Ancak mahkemelerin iş yoğunluğunu da hesaba katmak gerekir.
Ayıplı mal tespiti nasıl yapılır?
Satıcı, satılan malın belirli özelliklere sahip olup olmadığını alıcıya bildirmek zorundadır. Mallar; ambalajında, kullanma kılavuzunda, reklam ve duyurularında belirtilen özellikleri taşımıyorsa veya malın taşıması gereken özellikleri taşımıyorsa ayıplı sayılır.
Ayıplı mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketicinin satın aldığı malda kusur varsa, müşteri bunu teslimat tarihinden itibaren 30 gün içinde bildirmelidir. Malda gizli bir kusur olması durumunda, kullanım sürecinde ortaya çıkan kusur 2 yıl içinde bildirilebilir. Ancak, bildirimi mümkün olan en kısa sürede yapmak tüketicinin çıkarınadır.
Ayıptan kimler sorumludur?
AYIP KAVRAMI Benzer şekilde, kirlenme kavramı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da tanımlanmıştır. 8 benzer şekilde düzenlenmiştir. Hukukumuzda, ayıp sorumluluğu Türk Borçlar Kanunu’nda (“TBK”) tanımlanmıştır. 219’da çıkarılmıştır. Satıcı ayıptan sorumludur.
Ayıplı mal satıcıya nasıl bildirilir?
Şikayet herhangi bir formaliteye tabi olmadığından telefonla veya sözlü olarak yapılabilir. Şikayet herhangi bir şekle tabi olmadığından, yapılıp yapılmadığının ispatı da herhangi bir şekle tabi değildir. Her türlü delille ispat edilebilir. Şikayet ayrıca dava yoluyla da yapılabilir.
Ayıptan sorumluluk kaç yıldır?
Yasa veya sözleşme tarafından daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, kusurlu performans sorumluluğu, kusur daha sonra ortaya çıksa bile, hizmetin sağlanmasından iki yıl sonra sona erer. Ağır ihmal veya kusurun hileli olarak gizlenmesi durumunda, sınırlama hükümleri uygulanmaz.
Ayıplı malın ihbarı nasıl yapılır?
Şikayet herhangi bir formaliteye tabi olmadığından telefonla veya sözlü olarak yapılabilir. Şikayet herhangi bir şekle tabi olmadığından, yapılıp yapılmadığının ispatı da herhangi bir şekle tabi değildir. Her türlü delille ispat edilebilir. Şikayet ayrıca dava yoluyla da yapılabilir.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
Bu maddeye göre ayıbın sorumluluğunu daha uzun bir süre üstlenen kimse olmadıkça, ayıbın sorumluluğu, ayıbın daha sonra ortaya çıkması hâlinde dahi, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıl sonra sona erer.
Ayıba karşı tekeffül borcu nedir?
Satıcının ayıptan sorumlu olma yükümlülüğü, satılan malın, satıcı tarafından belirtilen ve taahhüt edilen özelliklere sahip olmaması veya sözleşmeye göre malın değerini veya ondan beklenen faydayı azaltan veya ortadan kaldıran ayıpların bulunması halinde satıcının sorumlu olması anlamına gelir.